A Hexasakk szabályai

A sakkjáték, így a hexasakk is két játékos párviadala. A küzdelem
színteréül a sakktábla szolgál. A táblán való eligazodást a mezők
speciális jelölésrendszere segíti. A hexasakk játéktere egy 91
hatszögletű mezőből álló "hatszögletű" tábla. A mezők közül 30 fehér, 30
fekete és 31 szürke. A hatszögletű táblának igen sajátos a geometriája.
Az f-vonal szimmetriatengelye a táblának, az f6 mező pedig középpontja.
Bár a hatszög-letű tábla nagyobb a szokásosnál, a huszár legfeljebb
négy lépésben eljuthat bármelyik mezőre. A 11 függőleges oszlopot a-tól
l-ig az ábécé betűivel jelölik (a j kimarad), a tábla vízszintes
sorainak szerepét a mezők "V" alakú ferde "oszlopai" töltik be, amelyek
(világos oldaláról nézve) 1-től 11-ig számozódnak. Az "f" oszloptól
balra az a1-f1-gyel, jobbra az f1-l1-gyel párhuzamosak a sorok. A tábla
bal felén lévő mezők megtalálásához az "f" oszloptól balra, a jobbfelén a
jobbra elhelyezkedő számokat használjuk. Az oszlopok és sorok
találkozása adja a mezők nevét pl. c6, f8, i4. A bábok lépésmódja és a
játék szabályai alapvetően a hagyományos sakkhoz igazodnak,
természetesen alkalmazkodva a tábla sajátosságaihoz.
A játékot, a
hagyományos sakkhoz hasonlóan, ketten játsszák. Egyik fél vezeti a
világos, a másik pedig a sötét bábukat. A világos kezdi a játékot s a
játékosok felváltva teszik meg lépéseiket. A játék hatszögletű mezőkből
álló sakktáblán folyik, amely 91 mezőből áll. A mezők színe váltakozva
fekete, fehér és szürke.
A hexasakk célja
megegyezik a hagyományoséval, az ellenfél királyának bemattolása. Matt
akkor következik be, ha valamelyik játékos az ellenféltől kapott sakkból
nem tud kilépni, illetve figura közbehúzásával, vagy ütéssel nem tudja
kivédeni. Matt, vagy fel-adás esetén a győztes 1 pontot kap, a vesztes 0
pontot. Döntetlen esetén mindkét fél 1/2-1/2, patt elérésénél a pattot
adó 3/4, a pattot kapó 1/4 pontot kap (a Magyar Hexasakk Szövetség ez
utóbbi eredményt a hazai versenyeken 1/2-1/2 pontra módosította
gyakorlati megfontolások alapján).
